- Bir insanın ne mal olduğunu mu anlamak istiyorsun ? Uzaktan izle , davranışlarını gözle , mutlaka kendisini ele verecek bir zayıflığını görürsün.
- İhanete uğramak işkencelerin en beteridir.
- Şunu kafana sok Adrin ve sakın unutma! İhanete uğrayan biri doğru karar veremez! Yine sevmesi bilmeyen biri ihanete uğramanın da ne olduğunu anlayamaz.
- Kafamızı şişirdikleri o sosyal sınıfların değişmezlikleri meğer bir masalmış. Zenginin nasıl fakirleştiğini gördüm ki bu aslında o kadar ehemmiyetli bir şey değil, ama fakirin zenginleşmesi mümkün olur ve o bu hevese kapılırsa -zenginin yerine geçmeye heveslenmeyen bir fakir bulunmadığı da malum- iş değişir. Demek ki bir sınıf ahlakı yokmuş. Halbuki beni alakadar eden fakirin ahlakıdır, yoksa mecburen içinde bulunduğu şartlar değil. Çünkü biz istediğimiz kadar sınıfları ortadan kaldıralım her zaman daha iyi mevkiler ve vaziyetler bulunacaktır, bugünün proletaryası hakiki bir sınıf ahlakına sahip olmadıkça da bütün içtimai patırtılara rağmen refahlı hayat mücadelesi ve adaletsizlik daima baki kalacaktır. Sf: 16 - Varlık Yay. - 2. Baskı(1957)
- Evet: bu genç ve ahmak vücudu çiğ çiğ yemeliydi! Ahmak mı? Amma da saçma laf ettin ha! Sanki sevişmek için zekaya ihtiyaç varmış gibi. Sf: 63 - Varlık Yay. - 2. Baskı(1957)
- Bir kadın, gerçekten kadınsa, hayata atılır atılmaz ilk duyduğu ihtiyaç bir hami, bir dayanak ihtiyacıdır.
Onun için orospuların belalıları vardır. Bütün kadınlar içinde en yalnız olan onlardır. Etrafları erkeklerle çevrili olduğu halde yapayalnızdırlar. Çünkü bütün o erkekler onların gençliklerinden, güzelliklerinden çimlenmeye bakarlar. Gerçi gençlikle güzellikten, eser kalmadı mı, belalının da öteki erkeklerden farkı kalmaz, ama onun gördüğü hizmet daha başkadır. Onlar, bir orospunun gündelik hayatında eksik olmayan kederli saatlerin arkadaşıdır. Tanrının her namuslu kadına bahşettiği bu arkadaşı, orospu parayla satın alır. Hatta kendisini döveceğini ve istrismar edeceğini bilse de ondan vazgeçemez. Çünkü, yalnız yaşayan kadın için, yalnızlık en aşağı adamdan da beter bir felakettir. Sf: 68 - Varlık Yay. - 2. Baskı(1957) - Neden insan birdenbire her konuda düşüncelere kapılır, küçük hesaplar yapar ve özellikle akıllıca davranır? Sakınmak neye yarar? Kendimizi cimrilik ederek harcamanın karşılığında elimize geçen ne?
- kimi zaman sokakta yüzü gözü sararmış, dalgın bakışlı bir adam ya da hıçkırıklar içinde bir kadın görürüz.gerçekten hayvandan üstün yaratıklar olsaydık, o adamla o kadını hemen durdurmamız, yardım elimizi uzatmamız gerekirdi.benim gözümde insan denen varlığı hayvandan üstün kılan tek şey budur! oysa bunun izi bile yoktur!
- Ah! Bir adamın gözlerinin içine bakmak öyle kolay iş midir, sanırsınız? Adam her gün binlercegözle karsılasır. Bir an göz göze gelirsiniz, sonra, bir daha hiç görmemek üzere, sağa sola gidersiniz, tıpkı mezbahaya götürülen sığırların bakısları gibi. O gözlerin, o bakısların içinde kalbinizin ta derinliklerine isliyecek ve sizi anhyacaklar da vardır. Ama geçip gidenler. Siz de yolunuza gidersiniz. Bir anlık bir zaman içinde bizim için yaratılmıs dostu, hayatın, en asağılığına varıncaya kadar, her insana ayırdığı biricik dostu kaydederiz. Onu elimizden kaçırmısızdır. Çünkü biz yolda karsılasınca koklasan ve birbirlerine:
? Dur bir göreyim seni! Benim gibi bir hayvancıksın: Belki bana bir diyeceğin vardır, acı veya tatlı, ama beni de ilgilendiren bir. sözün vardır belki, çünkü ben de senin soyundanım.
Diyen o köpeklerden asağı yaratıklarız biz.
Bir adam? esperanto da dahil otuz altı dil bilse de birine seslenmek istediği zaman onun dilinden anlıyabileceğinden emin değildir. Bir köpek kadar bile tecessüsü yoktur. Ne diye seslenmeli bir adama? Sizinle aynı fikirde olmıyabilir (çünkü insanların fikirleri vardır) o zaman onu öldürmelisiniz, yahut da tek basına ölmeye mahkûm etmelisiniz, zaten ikisi de bir kapıya çıkar. - Heyhat!... Kim anlatacak bize. neden insan kalbi sevgi yanında kinle de doludur?...