- Kalbin merkezi bedendir.Azığı ilimdir.Bu azıktan faydalanmasını sağlayan sebepler ise Salih Amellerdir.İnsanoğlu bu alemde azıklanmaya mecburdur.
- Şeytan insanlara bazı şeyleri öyle gösterir ki insanlar onun hak ve doğru olduğunu sanır da bu günahlarından tövbe gereği duymazlar.İşte o zaman insanlar helak olurlar.Şeytan sana bir şeyde haklı ve senin doğru olduğunu kanıksatmasın.Bu konularda iyi düşünülmelidir.
- Şeytan insana haramları işlemek için vesvese verir.Bunu başaramazsa nasihat yönünden vesvese verip bidatlere düşürür.Bunu başaramazsa sakınma ve takva yönünden vesvese verir ki insan haram olmayan nesneleri bile sakınma adına kendine haram eder.Bunu da başaramazsa ona iyilik amellerini hafif gösterir.Böylece insanlar onu sabırlı ve iffetli olarak görürler, o da bununla nefsine mağrur olur ve helak olup gider. Şeytanın akla, hayale gelmeyecek yöntemleri vardır.Çözüm;akıl, ilim, irfan, iman ve takvadır.Allah'ın had ve hudutlarına ne pahasına olursa olsun riayet etmektir.
- Daha önce de söylendiği gibi kötü sayılan sıfatları ortadan kaldırmak beyhudedir.Ama bu sıfatlar ıslah edilebilir.Zaten ortadan kalkması zararlıdır.Zira şehvet esesında bir fayda için yaratılmıştır.İnsanın yaratılışında zaruridir.Yemek şehveti biterse insan helak olur.Cinsi şehvet biterse nesil biter.Öfke biterse insan kendini helak edici bir nesneye karşı koyamaz.Öyleyse buradan murat, bu sıfatları normale döndürmek, ifrat ve tefritin ortasını bulmaktır.
- Dosdoğru yol üzerinde istikamet tutturmak zordur.Sen gayret edersen onu Allah sana kolaylaştırır.Bilmediğin yer ve yönlerden sana yardım eder.Bu yardımın sebebi ise samimiyet ve ihlasındır.Çünkü Allah ihlaslı kullarını kimselere terk etmez.Kurtulmak isteyen kimse samimi olarak Salih amellere sarılmalıdır.Salih amellerde ancak güzel ahlaktan çıkar.O halde kul sıfat ve ahlaklarını teker teker saymalı, gözden geçirmeli, tertip üzere onların her birinin tedavisiyle meşgul olmalıdır.
- Kalbinde ahirete olan imanı güçlenen kimse ahiret için gerekli amelleri irade eder ve ona istek duyar.Dünyanın kıymetsiz, ahiretin çok değerli olduğuna ikna olunca değerli olanı kesin olarak tercih eder.İnsanı belirli bir hedefe varmaktan alıkoyan belirli bir yol tutmamaktır.Yol tutmaktan men eden iradesizliktir.İradeden men eden imansızlıktır.İmansızlığın sebebi ise hidayete yönlendiricilerin yani alimlerin yokluğudur.
- Müslümanın susması düşünce, bakışı ibret, konuşması da ancak zikirdir(Allah'ı gündeminde tutmadır)
- Adil bir insanı yalanlamak,adalete karşı işlenmiş bir cinayettir.Çünkü adaleti yalan zannetmiş olursun buda su-i zandır.Bu durumda haber verenle haber verilen hakkında eşit bir şekilde düşünülmelidir.Herhangi bir Müslüman hakkında kalbine bir kötülük veya kötü bir düşünce gelirse hemen o Müslüman için iyi niyetle yaklaşıp ona dua et.Onun hakkında hayırlı şeyler düşün veya "onun hakkında kötü şeyler düşünerek kendimi günaha sokman buna değmez"de.Böylece şeytan senin kalbine kötü zannı sokamaz
- Güzel ahlak bir kelimeyle tarif edilecekse eğer o, öfkeyi terk etmektir.Kızdırılmış bir fırında hiçbır canlının duramayacağı gibi, akıl da kızgınlık anında yerinde durmaz
- Hikmet sahipleri der ki: "Evindeki nimet ve rahatlık semayı görebildiğin yer kadardır"