İslâmın hak anlayışıyla batının hak anlayışı arasında temelli bir fark vardır. Batılı hak anlayışı tek taraflıdır ve insana sadece sağlanan fayda demektir. Halbuki İslâmda, Allah?ın bir isminin de ?Hak? olduğu ve hak kelimesinin etimolojik anlamında ?gerçek? anlamının bulunduğu düşünülürse, hak, fayda + ödev + sorumluluk demektir. Batılının hak anlayışı sadece dünya içi bir durumun tesbiti olduğu halde, İslâm?ın hak anlayışında dünya için bir elde tutuş imkanına karşılık dünyaüstü bir görev yüklenmek şartı vardır. Ve bu şart, o hakka kavuşmanın, o hakkı kullanmanın en temel meşruluk şartıdır. Yanımızda, yöremizde, yapraklar dökülüyor, sular çağlıyarak akıyor, arılar uçuşuyor, kuşlar bir yerden kalkıp bir yere konuyor. İnsanlar maden ocaklarına girip çalışıyorlar. Mezarlar kazılıyor ve bir şehir belli bir süre içinde o mezarlığa taşınıyor. Bütün bu derin anlamlı oluşlar ve değişmeler içinde insana bağışlanmış bir takım kabiliyetler vardır ve onu insan kullanırken bu derin anlamı göz önünde tutmalıdır. İşte İslâm bu derin anlamı idrak etme ve ona göre bir hayat tarzı benimseme yoludur. Yoksa, o, her eşyayı tek başına düşünüp de bütünün anlamından habersiz olursa, bütün bu oluşun sahibini bilmesi mümkün olamaz. O zaman Müslüman olmasını gerektiren temel inanç, düşünce, duyuş ve davranışlardan mahrum olur ki, kendisine Müslüman denilmesinin bir sebebi kalmaz.
Diğer Sezai Karakoç Sözleri ve Alıntıları
- Zambaklar en ıssız yerlerde açar
Ve vardır her vahşi çiçekte gurur.
Bir mumun ardında bekleyen rüzgar,
Işıksız ruhumu sallar da durur.
Zambaklar en ıssız yerlerde açar.. - Ah, o ne kervandı ki, Hz. Yusuf'u alıp Mısır'a götürdü? Acaba o kervanda hangi "sır eri" vardı? Çaresizliklerden kurtaran Allah, gizlediği hangi hikmet eri ile kervanı çölleri aştıra aştıra Yusuf'un içinde bulunduğu kuyunun başına çekmişti. Kervanı kuyuya çeken bu susayış, insanlığın bir kurtarıcıya olan susayışının ta kendisi miydi? Kervan, insanlığın özleminden bir demet miydi? Kervan, kurtarıcılardan önce gelen ve hayatlarını alçakgönüllülüklerine gömmüş olanların bir işareti miydi?.....
- Peygamber hayatının en büyük zafer dönemecinde bir hayalet vardır. Skandalların hayaleti.
Ah, mucizeler bile insanların gözünde çok defa skandal değil midir? Göklerin skandalıdır onlara göre mucize.
Ayın ikiye bölünmesi, ah, ne skandal!
Miraç, ah ne skandal!
Bakire Meryem'in doğurması, ah ne skandal!
Çocuk İsa'nın konuşması, ah ne skandal!
Çocuğu olmayacak kadar ihtiyarlamış Zekeriya'nın kısır ve ihtiyar karısından çocuğu olması, ah ne skandal!
Peygamberlerin en çetin günleri bu skandal günleridir. Fakat, bir kere bu skandallar gelip geçti mi ve hakikatları anlaşıldı mı, artık gök bulutsuz yaz göğü gibi açılır, aydınlanır.
......... - Allah'a inanmanın müjdesini taşımak, bu dünyanın dar ufuklarında boğulan insanlara başka dünyaların da varlığını müjdelemek demektir.
Evet, bu dünyada hakkı verilmeyen, öteki dünyada hakkını alacaktır. Bu dünyada zulme uğrayan, öteki dünyada zalimin nasıl cezalandığını gözleriyle görecektir.
Bu dünyada putların boyunduruğunda ezilen halklar, öbür dünyada bu putlaştırılan kişilerin çektiklerini gözleriyle göreceklerdir. - İslam ekonomisinde, kişinin hür teşebbüs yetisini körelten devletçiliğe yer olamadığı gibi, tröstlerin doğumuna sebep olan tekelci özel sektör kapitalizmine de yer yoktur.
- Bu kentte ve baÅŸka kentlerde
Bize uygun ev yoktur
Kutlu evlere uymayız biz de
Ölsek yeraltını yadırgamayız
KurtulmuÅŸ da oluruz
Paslı somyaların
Aç köpeğinkini andıran
Diş gıcırtısından
Sabah kalkıp da tartılsak
Bilge bir kantarda
Biraz eksilmiÅŸizdir
O kadarını yatak yemiş
Bir ülke de işte böyle kalkıyor ortadan
Halk artsa da çoğalsa da
Evler göğe ulaşıp yitiyor - Kur'an... İnsan ona yaklaştıkça hakikate yaklaşmanın büyük mutluluğunu, huzurunu ve heyecanını, aşk ve çoskusunu bulur içinde. Ondan uzaklaştıkça, erdemsizliklerin, büyüklenmenin bataklığına saplanır.
- Allah'ın yolu kaybolmaz. Ama ondan ayrılan veya onu ihmal eden, bir daha doğmamacasına batar. Yolundan ayrılan kaybedecektir, Allah'ın kaybı yoktur.
- Hakikat ve serap... İnsanın alın yazısını derinleştiren oyun çizgisi.
- Şüphesiz serap bile hakikatin şahididir.